13.05.2020
Outsourcing pokazał wytrzymałość
Według opublikowanego właśnie raportu ABSL o branży nowoczesnych centrów biznesowych i usług dla biznesu w regionie EMEA, sektor trzyma się mocno. Co prawda, nie wiadomo co przyniosą kolejne miesiące. Są jednak podstawy do optymizmu.
Epidemia koronawirusa zamroziła światową gospodarkę. Duża część przedsiębiorstw, które kontynuowały działalność, musiała zdefiniować na nowo swoje procesy. To sprawiło, że rodzime firmy z sektora BPO zajmujące się obsługą dokumentów notowały zwiększone zainteresowanie swoimi usługami. Szczególnie dotyczyły to elektronicznego obiegu dokumentów oraz obsługi kancelaryjnej, dzięki czemu kontakt z papierem – potencjalnym nośnikiem wirusa – oraz interesantami mógł być ograniczony do minimum. Spółki, które wcześniej ignorowały trendy związane z przenoszeniem informacji do chmury i rozwiązania „biura bez papieru”, boleśnie przekonały się, że w czasach epidemii muszą postawić na nowoczesność.
Wiedza i know-how, którymi dysponują polskie spółki zajmujące się zarządzaniem danymi, mogą być dla nich szansą w trudnym okresie. Nic dziwnego, że światowe tuzy tego sektora szukały partnerów w naszym kraju. Ostatnią dużą inwestycją było wejście na nasz rynek OASIS Group, który przejmując ArchiDoc zdobył przyczółek do rozwoju w Europie Środkowo-Wschodniej. Teraz spółki zajmujące się e-dokumentami i nowoczesnym obiegiem informacji, które są częścią międzynarodowych grup kapitałowych, mogą mieć swoje pięć minut. Dzięki optymalizacji procesów w samych holdingach, rola rodzimych podmiotów może wzrosnąć.
Poza tym to także dobry moment, by zacząć przyglądać się możliwościom eksportu usług. Niepokojące prognozy gospodarcze będą skłaniać do szukania oszczędności firmy nie tylko z Polski. Jedną form optymalizacji kosztowej może być outsourcing. Do tej pory rodzime firmy z branży BPO zajmujące się obsługą dokumentacji niechętnie patrzyły zagranicę. ArchiDoc był jednym z nielicznych podmiotów, który miał na swoim koncie udane projekty dla zagranicznych partnerów, m.in. dla Groupon. Teraz do tego elitarnego grona mają szansę dołączyć kolejni. Dlatego kolejne miesiące powinny przynieść firmom z branży więcej rozmów z potencjalnymi klientami z zagranicy.
Konrad Rochalski, prezes zarządu ArchiDoc, grupa OASIS