18.02.2010
„Media i Marketing”, Kondycja BPO
W 2009 r. zainteresowanie usługami typu BPO (business process outsourcing) rosło. Branża zanotowała kolejny dobry okres, szczególnie na tle innych sektorów gospodarki.
W 2009 r. zainteresowanie usługami typu BPO (business process outsourcing) rosło. Branża zanotowała kolejny dobry okres, szczególnie na tle innych sektorów gospodarki. Liczba zawartych umów outsourcingowych utrzymuje stały poziom wobec 2008 r., a dostęp do wykwalifikowanych pracowników oraz wciąż konkurencyjne koszty działalności powodują, iż polski rynek outsourcingu zyskuje w oczach zagranicznych inwestorów.
Zgodnie z przewidywaniami jeszcze z końca 2008 r. spowolnienie gospodarcze korzystnie wpłynęło na rozwój firm zajmujących się BPO. Obserwatorzy rynku są zgodni, że kryzys sprzyja rozwojowi firm outsourcingowych, bo przedsiębiorcy, optymalizując strukturę kosztów, chętniej zlecali różne usługi zewnętrznym wyspecjalizowanym firmom. Informacje napływające z firm outsourcingowych wskazują, że obserwowany w poprzednich latach dynamiczny, ok. 20-proc. wzrost branży BPO, niestety, wyhamował.
– W 2009 r. zainteresowanie usługami outsourcingowymi było wciąż duże, jednak kontrakty często obejmowały mniejszą liczbę operacji na skutek ogólnego spowolnienia rynku. W przypadku trwających często wieloletnich kontraktów outsourcingowych bardzo trudno jest zrezygnować z usługi z dnia na dzień, tak jak mogliśmy to zaobserwować w innych branżach. W przypadku konieczności ograniczenia kosztów zleceniodawcy – zamiast wycofywać się z umowy – po prostu dostosowywali skalę biznesu do potrzeb. Branżę BPO ominął dzięki temu problem odpływu klientów dotykający wiele innych sektorów. Ten okres jest doskonałym przykładem na to, że dobrze przemyślany i skonstruowany kontrakt outsourcingowy nawet w czasach spowolnienia gospodarczego jest bezpiecznym biznesowo rozwiązaniem zarówno dla klienta, jak i usługo dawcy – tłumaczy Konrad Rochalski, prezes zarządu ArchiDoc.
Usługi na czasie
Rosnące zainteresowanie polskich przedsiębiorstw outsourcingiem powoduje systematyczne rozszerzanie zakresu usług i dostosowywanie ich do wymagań stawianych przez klientów. Jeszcze niedawno działalność firm z branży outsourcingu back-office ograniczała się głównie do prostych usług z zakresu archiwizacji. Obecnie największe podmioty z tej branży oferują wachlarz kompleksowych usług umożliwiających obsługę całego cyklu życia dokumentu, automatyzację obiegu spraw, integrację wielu źródeł wpływu danych do firmy, a przede wszystkim skrócenie i uproszczenie dostępu do informacji. Z pewnością jednym z dominujących trendów w ostatnim czasie na rynku jest rozwój outsourcingu z zakresu back-office w kierunku rozwiązań poświęconych poszczególnym branżom. Przykładem takiej usługi może być np. obsługa wniosków kredytowych dla sektora bankowego. Nasilającym się zjawiskiem, które również zaobserwowano na rynku usług outsourcingowych, jest dążenie klientów do otrzymywania coraz bardziej kompleksowych ofert. Upatruje się w tym chęć obniżenia kosztu zarządzania szerokim portfelem podwykonawców. Operatorzy telefoniczni np. od firm obsługujących ich w zakresie procesów back-office oczekują już nie tylko zarejestrowania zlecenia i „zdalnego uruchomienia usługi", lecz także wydelegowania, a następnie skontrolowania firmy, która fizycznie dokona podłączania abonenta do sieci. Współpraca z jednym wyspecjalizowanym dostawcą w procesach powiązanych, np. w łańcuch usług, przynosi oszczędności i zwiększa wartość dodaną kontraktu outsourcingowego
– Coraz częściej wraz z usługą klient otrzymuje także dostęp do know-how i technologii firmy outsourcingowej. W przypadku rozwiązań z zakresu back-office są to przeważnie aplikacje kancelaryjne oraz systemy DMS i BPM. Korzystanie z takiego pakietu poprawia efektywność zaangażowanych do obsługi procesów zasobów ludzkich i technologii. W rezultacie klient otrzymuje nie tylko rozwiązanie szyte na miarę, optymalnie dopasowane do potrzeb organizacji, lecz także wymierne korzyści ekonomiczne. W zależności od procesu może to pozwalać na zmniejszanie kosztów operacyjnych oraz wydatków ponoszonych na obsługę i utrzymanie swoich klientów – mówi Andrzej Zieliński, business development manager ArchiDoc.
Dążenie do kompleksowej obsługi klientów widoczne było w wielu firmach outsourcingowych. Małgorzata Wozba, dyrektor biura zarządu Grupy Kapitałowej „Arteria", tłumaczy, że firma starała się aktywnie działać we wszystkich obszarach związanych z outsourcingiem sprzedaży i obsługi klienta. – Mamy zintegrowaną ofertę usług. Dysponujemy 500 stanowiskami call center, 79 punktami sprzedaży oraz 500 mobilnymi handlowcami. Dzięki temu realizujemy kompleksowe zlecenia obejmujące: zarządzanie procesami sprzedaży i budowanie relacji z klientami, konsulting procesów biznesowych oraz zintegrowaną komunikację marketingową. Tak szeroki zakres oferty oraz posiadane zasoby i kompetencje umożliwiają realizację zleceń dla największych przedsiębiorstw w kraju. Dlatego trudno wskazać najbardziej aktywny obszar działalności, gdyż każdy z nich rozwijał się w 2009 r. bardzo dynamicznie – mówi Małgorzata Wozba.
Z kolei Anna Zawadzka, dyrektor ds. marketingu i rozwoju ArchiDoc, informuje, że w ub.r. można było zaobserwować rosnące zainteresowanie ofertą będącą połączeniem usługi i technologii. – W takim modelu firma outsourcingowa nie tylko obsługuje dany proces klienta, lecz także dostarcza specjalistyczne rozwiązanie informatyczne do jego realizacji, np. aplikację kancelaryjną, system DMS lub BPM. Pozwala to efektywniej skorelować pracę osób oraz wykorzystywanych systemów IT, a także skonfigurować rozwiązanie w sposób optymalny z punktu widzenia potrzeb klienta. (…)
Zaufanie do outsourcera
Klienci firm outsourcingowych, decydując się na powierzenie zewnętrznej firmie części swoich zadań, oczekują w pełni profesjonalnego zlecenia. U wybranego outsourcera cenią sobie elastyczność i innowacyjność. Przegląd branż, które delegują niektóre procesy biznesowe na zewnątrz, pokazuje, że outsourcing zdobywa zaufanie różnych gałęzi gospodarki.(…)
Wśród wdrożeń, które zrealizował w ub.r. ArchiDoc, największą popularnością cieszyły się projekty z zakresu digitalizacji i obsługi kancelarii.-Dla Banku Pekao SA oraz Grupy Tauron
Polska Energia zeskanowaliśmy dokumenty i stworzyliśmy ich centralną bazę, tzw. data
room. W przypadku Pekao SA projekt miał na celu przyspieszenie obsługi klienta, natomiast w Grupie Tauron wdrożenie poprzedzało przygotowanie procesu due dilligence w związku z planowanym wejściem na GPW oraz ułatwienie przekształceń własnościowych spółek wchodzących w skład holdingu. W 2009 r. rozpoczęliśmy współpracę z Centralną Kancelarią ING Banku Śląskiego w Warszawie odpowiedzialną za obieg korespondencji klienckiej – mówi Anna Zawadzka.
Duże firmy outsourcingowe z sektora BPO z zainteresowaniem przyglądają się podmiotom, które do tej pory działania back-office realizowały głównie we własnym zakresie. Olbrzymi potencjał dostrzegany jest szczególnie w administracji publicznej oraz w sektorze energetyki. Dotychczas branża energetyczna w Polsce koncentrowała się zwłaszcza na konsolidacji wewnątrz sektora, a także na procesach związanych z oddzieleniem części dochodów od dystrybucji energii. Inwestycje w rozwiązania usprawniające obsługę klientów i wdrażanie innowacyjnych technologii były przeważnie odkładane w czasie, co obecnie powoduje konieczność niwelowania opóźnień w tym zakresie.
– Liczymy, że postępująca liberalizacja rynku energetycznego zwiększająca poziom konkurencyjności tego sektora przyspieszy proces optymalizacji procesów związanych z obsługą odbiorców i otworzy drogę do szerszej współpracy z firmami outsourcingowymi. Tym samym branża BPO uzyska nie tylko nowe perspektywy rozwoju, lecz także otrzyma bodziec do kreowania nowych, innowacyjnych rozwiązań, ściśle odpowiadających specyficznym potrzebom spółek energetycznych – mówi Anna Zawadzka.
Z podobnymi problemami boryka się sektor publiczny. Informatyzacja administracji w Polsce jest procesem żmudnym i długotrwałym. Platformy integracyjne ułatwiające komunikację klientów z urzędami czy efektywne zarządzanie milionami akt każdego z obywateli państwa jak dotychczas są realizowane w zaledwie kilku instytucjach na setki, w których jest to konieczne.
Spojrzenie w przyszłość
Największe firmy outsourcingowe prognozują, że w 2010 r. kluczowymi dla branży BPO sektorami nadal będą telekomunikacja i rynek instytucji finansowych. ArchiDoc podaje, że zgodnie z wynikami raportu KPMG banki komercyjne – już teraz wyposażone w rozbudowane systemy informatyczne – w 2010 r. zwiększą wydatki na innowacyjne technologie. W dziedzinie finansów i telekomunikacji automatyzacja procesów obiegu informacji jest jednym z kluczowych czynników przewagi konkurencyjnej. Polskie firmy z sektora BPO mają coraz mocniejszą pozycję, także w skali Europy i świata.
Charakterystyczną cechą rynku BPO w Polsce jest stosunkowo duże rozdrobnienie, szczególnie zauważalne w segmentach call center i archiwizacji. Przewiduje się, że w latach 2010-2012 dojdzie do kilku znaczących akwizycji, które mogą wpłynąć na strukturę tej branży w Polsce. Duże zainteresowanie polskimi firmami outsourcingowymi wykazują także zagraniczni inwestorzy, którzy dostrzegają ogromny potencjał naszego rynku. Konsolidacja sektora BPO odbywa się przy istotnym udziale polskich firm. Efektem konsolidacji będzie wzrost konkurencyjności firm outsourcingowych, co wpłynie korzystnie na rozwój całego sektora business process outsourcing.
Joanna Kwiatkowska