18.02.2010
„Media i Marketing”, Perspektywiczny sektor biznesu
Rynek usług outsourcingowych to przyszłościowy sektor biznesu. W 2009 r. wartość przychodów centrów usług biznesowych (BPO i SSC) osiągnęła w Polsce ok. 2 mld dol.
Rynek usług outsourcingowych to przyszłościowy sektor biznesu. W 2009 r. wartość przychodów centrów usług biznesowych (BPO i SSC) osiągnęła w Polsce ok. 2 mld dol. Stanowi to ponad 6 proc wartości rynku outsourcingu w Europie. 2010 r. może być dla naszego kraju jeszcze lepszy. Z informacji uzyskanych w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych wynika, że w br. spodziewanych jest w Polsce siedem nowych ważnych inwestycji zagranicznych w sektor outsourcingu.
Rynek outsourcingu to trzy zasadnicze segmenty: BPO (business process outsourcing), SSC (shared service center) oraz ITO, czyli rynek usług informatycznych. BPO to przede wszystkim zarządzanie i kontrola finansów, księgowość (np. prowadzenie rozliczeń płacowych i podatkowych), zarządzanie procesami zakupów i sprzedaży, HR i rekrutacja, marketing, audyt i kontrola wewnętrzna oraz wyspecjalizowane zespoły sprzedaży. SSC to centra usług wspólnych. W Polsce są to spółki lub wydzielone oddziały przedsiębiorstwa świadczące usługi macierzystej firmie lub jej klientom. Trzecim segmentem rynku jest outsourcing usług informacyjnych (ITO) i są firmy świadczące podstawowe i zaawansowane usługi informatyczne.
Według danych firmy Everest Group wartość światowego outsourcingu BPO oraz ITO wynosiła w 2008 r. ok. 310 mld dol., na Europę przypadało ok. 10 proc. wartości rynku światowego. Potentatem w tym zakresie są kraje azjatyckie, np. w Indiach w sektorze usług dla biznesu zatrudnionych jest ok. 2,5 min osób. W Europie w czołówce jest Wielka Brytania, w której zatrudnionych jest ok. 100 tyś. osób. Według tego samego źródła ok. 80 proc. globalnych firm planuje w ciągu najbliższych lat przeniesienie usług informacyjnych i biznesowych za granicę.
Z kolei według najnowszych wyników badań opublikowanych przez NelsonHall całkowita wartość nowych kontraktów zleconych (total contract value, TCV) na globalnym rynku usług BPO i ITO przekroczyła 67 mld dol. To o 5 proc. więcej w porównaniu z rokiem 2008. Mocno inwestowały w outsourcing firmy europejskie, które zleciły usługi o łącznej wartości 43,8 mld dol., czyli 63 proc. więcej niż rok wcześniej.
Polskie realia
W Polsce mamy dobrze rozwinięty rynek usług podstawowych. Łukasz Gajewski, prezes Fundacji Instytut Outsourcingu oraz szef spółki Target BPO, wśród podstawowych usług wymienia: ochronę, sprzątanie, zarządzanie magazynami. Dość powszechnie korzysta się także z outsourcingu IT i back-office. – W 2009 r. bardzo przyspieszy rynek usług BPO. Potencjał rozwoju tego rynku dostrzegam przede wszystkim w outsourcingu kadr i płac, a także windykacji i zarządzaniu należnościami. Kolejnym bardzo rozwojowym obszarem jest outsourcing sił sprzedaży. Firmy działające w Polsce zaczynają dostrzegać, że skorzystanie z usług zewnętrznego partnera pozwala poprawić i lepiej kontrolować wyniki sprzedaży. Z każdym rokiem rozwijają się kolejne kompetencje, pojawiają się na rynku coraz bardziej zaawansowane usługi. Przechodzimy od prostych czynności do obsługi złożonych procesów. Współczesne BPO ewoluuje teraz w nową kategorię – KPO (knowledge process outsourcing). Zatem to wiedza staje się najważniejszą treścią światowego obiegu usług dla biznesu – tłumaczy Gajewski.
Konrad Rochalski, prezes zarządu ArchiDoc, jest zdania, że jednymi 2 zauważalnych tendencji na rynku BPO są postrzeganie outsourcingu w kategoriach korzyści oraz większe poczucie bezpieczeństwa w kontekście przekazywania wybranych procesów zewnętrznym wykonawcom. W świadomości zleceniodawców BPO nie jest jedynie sposobem na pozbycie się niewygodnych lub uciążliwych funkcji, ale też przede wszystkim metodą budowania przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorcy zaczynają rozumieć ideę outsourcingu i starają się koncentrować na swojej kluczowej działalności, przekazując na zewnątrz procesy ją wspierające, np. back-office. Liczymy, że w nadchodzącym roku zwiększy się zainteresowanie usługami BPO także wśród podmiotów, które do tej pory realizowały procesy głównie we własnym zakresie (np.: administracja publiczna, sektor energetyki czy służba zdrowia). Procesy prywatyzacyjne wielu przedsiębiorstw energetycznych – zarówno elektrowni, jak i firm dystrybucyjnych – są już bardzo zaawansowane. Działanie tych firm w warunkach wolnej konkurencji z pewnością będzie sprzyjać wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań, a tym samym branża outsourcingu może zyskać nowe możliwości – mówi Konrad Rochalski.
Polski rynek outsourcingu szybko dojrzewa. Wskaźnikami dynamiki będą m.in. liczby konsolidacji, przejęć i debiutów giełdowych. Firmy będą próbowały zdobywać nowe sektory, np. energetyczny i publiczny. Poza tym zmieni się kształt oferty. Z jednej strony będzie ona bardziej kompleksowa i dopasowana do indywidualnego klienta, z drugiej – zestandaryzowana, gotowa do zastosowania w firmach o różnym profilu. Sektor BPO nadal będzie miał pozytywny wpływ na inne obszary gospodarki, zwiększając za trudnienie i przyciągając zagranicznych inwestorów – dodaje Gajewski.
Istnieje duża szansa, że 2010 będzie rokiem, w którym współpraca z zewnętrznymi dostawcami przestanie być jedynie uzupełnieniem działań sprzedażowych, a przyjmie formę strategicznego partnerstwa. Wielu producentów ze względu na stabilną liczbę klientów i stabilną wielkość
popytu w handlu nowoczesnym kładzie duży nacisk na ograniczenie kosztów operacyjnych, a jednocześnie na wzrost dystrybucji numerycznej i sprzedaży w kanale tradycyjnym. W związku z tym opłacalność tworzenia zespołów sprzedażowych dedykowanych rynkowi detalicznemu wynika także z charakteru, skali i zyskowności tego rynku. Rodzimy rynek detaliczny obejmuje ok. 125 tyś. punktów i obok handlu nowoczesnego jest kluczowy dla wielu producentów, ponieważ niejednokrotnie przynosi ponad 50 proc. obrotów. Ponadto rynek tradycyjny z uwagi na obowiązujące na nim wyższe marże niejednokrotnie dla wielu firm jest bardziej zyskowny niż kanał nowoczesny – mówi Adam Pachulski, field force manager w SF1.
Dobry partner
Polska jest atrakcyjnym rynkiem dla firm zachodnich. Zdaniem Łukasza Gajewskiego nasz kraj już jest liderem w Europie Środkowo-Wschodniej. Co trzecie centrum usług ulokowane jest właśnie w Polsce.
Przy tak szybkim rozwoju nasz kraj w najbliższych latach stanie się jednym ze zdecydowanych liderów zaawansowanych usług outsourcingowych i zapleczem wsparcia biznesu dla całej Europy. Polskie kadry są dobrze wyszkolone, mają doświadczenie, nie brakuje zdolnych menedżerów, specjaliści znają języki. Ta ostatnia umiejętność wyróżnia nas na arenie międzynarodowej. Kolejnym czynnikiem jest brak barier kulturowych i geograficznych. Nasi pracownicy doskonale rozumieją kontekst kulturowy organizacji, z którymi współpracują, a menedżerowie firm – odbiorców usług – bez problemu mogą przyjechać lub przylecieć na spotkanie w ciągu kilku godzin. Wszystko to sprawia, że coraz więcej zagranicznych firm decyduje się na lokowanie w Polsce bardziej zaawansowanych procesów przy jednoczesnym przenoszeniu najprostszych zadań do innych krajów, w których najważniejszym parametrem jest niski koszt pracy, np. do Indii. Nasz kraj może na tym skorzystać. Rozwinięte usługi to wyższe przychody, dostęp do specjalistycznego know-how i polepszenie pozycji Polski na gospodarczej mapie świata – tłumaczy Gajewski.(…)
Nasz kraj odnosi zdecydowane sukcesy jako miejsce lokalizacji centrów usług wspólnych, czyli jednostek zakładanych przez zagraniczne firmy w celu obsługi swoich oddziałów. Inaczej jest w przypadku rynku wewnętrznego. Wciąż jednak za mało firm decyduje się na współpracę z zewnętrznymi partnerami. Dotyczy to zwłaszcza podmiotów z sektora MSP, który dopiero teraz zaczyna poważnie interesować się usługami outsourcingowymi. Istnieje również olbrzymi niewykorzystany potencjał sektora publicznego i energetycznego. Obszarem, w którym istnieją wyjątkowo dobre warunki rozwoju outsourcingu, jest sprzedaż. Rynek handlu detalicznego w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Niewiele firm może sobie pozwolić na zatrudnienie przedstawicieli handlowych, którzy będą stale obecni w kilkudziesięciu tysiącach sklepów. Z drugiej strony dotarcie do większości z 150 tyś. placówek handlu detalicznego jest warunkiem sukcesu produktu. Usługi outsourcingowe doprowadzają zwykle do zmniejszenia kosztów działania sieci sprzedaży
Edukacja rynku
Słabą stroną biznesu outsourcingowego jest poziom wiedzy o tym sektorze. Według badań obawa utraty pełnej kontroli nad procesami w przedsiębiorstwie jest najważniejszą przeszkodą w podejmowaniu decyzji o współpracy z firmami outsourcingowymi. Polscy menedżerowie nadal podchodzą do zarządzania zbyt konserwatywnie. Większość lęków wynika z braku informacji i doświadczenia w pracy z zewnętrznymi partnerami. Doświadczeni outsourcerzy próbują zminimalizować obawy klientów, tłumacząc im, że dobrze skonstruowany kontrakt outsourcingowy eliminuje ewentualne komplikacje. Umowa powinna zawierać szczegółowe informacje dotyczące przedmiotu usługi, czasu jej trwania, podziału kompetencji i odpowiedzialności oraz zasad kontroli jakości usług i wynagradzania. Jasne reguły to podstawa owocnego i partnerskiego współdziałania w dłuższej perspektywie.
Spółki outsourcingowe działające Polsce, dostrzegając potrzebę edukacji rynku, w 2009 r. powołały Fundację Instytut Outsourcingu, której zadaniami są rozpowszechnianie wiedzy oraz zainteresowanie możliwościami, jakie stwarza outsourcing. Najważniejszym zdaniem Fundacji jest propagowanie skutecznych rozwiązań outsourcingowych mających na celu zwiększanie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Instytut jest także środkiem aktywnej wymiany wiedzy na temat optymalizacji biznesu przedstawiającym sprawdzone procedury i najlepsze praktyki z tego zakresu. Doświadczenie założycieli wskazuje, że outsourcing zwiększa efektywność firm oraz jest doskonałym źródłem innowacji i rozwoju. Instytut Outsourcingu uruchomił już Akademię Wiedzy Outsourcingowej, na którą będą składać się publikacje, raporty, analizy rynku, warsztaty dla klientów oraz debaty służące wymianie wiedzy i doświadczeń. W Łodzi ruszyły pierwsze w Polsce studia podyplomowe kształcące menedżerów z zakresu Outsourcingu.
Anna Jagielska