10.03.2014
Outsourcing nie tylko na zewnątrz
Outsourcing i niemal pełna kontrola nad zlecaną usługą? To możliwe — przekonują eksperci. Może zapewnić oszczędności i spokojniejszy sen menedżerów.
Outsourcing i niemal pełna kontrola nad zlecaną usługą? To możliwe — przekonują eksperci. Może zapewnić oszczędności i spokojniejszy sen menedżerów.
Połowa polskich firm systematycznie korzysta z usług dostarczanych przez firmy zewnętrzne. Ubiegłoroczne badania wskazują, że rynek usług outsourcingowych jest wart 3,1 mld zł. Z cyklicznego badania Ipsos Loyalty na zlecenie Outsourcing Experts, przeprowadzonego na przełomie 2012 i 2013 r., wynika, że po rozwiązania typu Business Process Outsourcing (BPO) najczęściej sięgają firmy z branży ubezpieczeń (90 proc.), bankowości i finansów (77 proc.), a także telekomunikacji i mediów (70 proc.).
Główną motywacją do skorzystania z usług firm zewnętrznych są oszczędności. Przede wszystkim czasu. Zarządzający przedsiębiorstwami wśród zalet outsourcingu wymieniają również dostęp do nowoczesnych technologii i oczywiście mniejsze koszty.
Jednak konieczność kontroli zlecanych usług wciąż spędza sen z powiek przedsiębiorcom. Aż 54 proc. firm odczuwa związaną z tym obawę. Tymczasem outsourcing niekoniecznie musi wiązać się z przekazaniem niemal całkowitego nadzoru nad realizacją projektu zewnętrznym usługodawcom. Pewne zadania mogą być wykonywane w siedzibie firmy, w niektórych przypadkach nawet przez pracowników zatrudnionych przez… outsourcera.
– Rozpoczęcie przygody z outsourcingiem wewnątrz własnej firmy pozwala w łagodny sposób oswoić się z modelem biznesowym, bazującym na zlecaniu obsługi poszczególnych procesów firmom zewnętrznym. Gdy zleceniodawca dysponuje odpowiednią infrastrukturą oraz zespołem pracowników, mających kwalifikacje do obsługi danego procesu, firma zewnętrzna przejmuje jego realizację, zapewniając w ramach usługi know-how, który pozwala zoptymalizować projekt pod kątem czasu i kosztów – wyjaśnia Konrad Rochalski, prezes Outsourcing Experts.
Jego zdaniem, takie rozwiązanie można zastosować przy kontroli obiegu i sldadowania dokumentów. Sprawdza się ono też przy zwiększonej aktywności sprzedażowej – gdy firma potrzebuje usługi call center. Wtedy jej outsourcingowy partner udostępnia konsultantów, którzy realizują usługę u klienta. Korzystają z niej zarówno mniejsze firmy, potrzebujące jednej osoby do obsługi firmowej infolinii, jak i większe, które tak uzupełniają własne zasoby.