09.06.2011
„Rzeczpospolita”, Polski outsourcing wart ponad 4 mld zł
Pierwsze badania branży outsourcingu w Polsce. Rynek jest wart 4 mld zł. Oficjalnie. W rzeczywistości nawet 1 mld zł więcej.
Pierwsze badania branży outsourcingu w Polsce. Rynek jest wart 4 mld zł. Oficjalnie. W rzeczywistości nawet 1 mld zł więcej.
Szybko od kilku lat rosnąca branża outsourcingu, czyli usług biznesowych, doczekała się pierwszego polskiego kompleksowego raportu na swój temat.
Jak wynika z badań, jakie na zlecenie Instytutu Outsourcingu przeprowadziła firma Millward Brown SMG/KRC, wartość usług outsourcingowych sprzedanych w Polsce firmom działającym w naszym kraju w ubiegłym roku wyniosła 3,960 mld zł.
Rzeczywista wartość rynku jest jednak znacznie większa, bo 40 proc. spośród odpytanych przez badaczy firm odmówiło odpowiedzi na pytanie o dokładną wartość przychodów z usług outsourcingowych.
Jak podkreśla Łukasz Gajewski, prezes Target BPO i szef Instytutu Outsourcingu, z badania wykluczono oddziały zagranicznych gigantów, takich jak IBM i Capgemini. Te firmy mają w Polsce centra usługowe, które jednak większość usług świadczą na rzecz firm zagranicznych. – Dzięki ich pominięciu mamy pełniejszy obraz branży – mówi Gajewski
Obszarami, jakie w Polsce najczęściej są oddawane w outsourcing, są przede wszystkim informatyka i usługi IT, a także finanse i księgowość oraz zarządzanie kadrami. Na tego typu usługi decyduje się coraz więcej firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dzięki temu rosną dostawcy usług: aż 33 proc. polskich spółek outsourcingowych obsługuje jednocześnie 55 więcej klientów. Większość ma minimum 25 klientów. – Co więcej, w Polsce wciąż tylko ok. 20 – 25 proc. procesów biznesowych oddawanych jest w outsourcing. Na rozwiniętych rynkach, np. w USA, jest to ok. 50 proc. Wygląda na to, że rynek ma potencjał, by urosnąć o 100 proc. – komentuje Łukasz Gajewski.
Oznacza to, że branżowi liderzy, Outsourcing Experts, Target BPO oraz giełdowe spółki Arteria i Impel, które w 2010 r. miały odpowiednio 111 mln i 1,1 mld zł przychodów, mogą z optymizmem patrzeć na rozwój rynku.
Także dostawcy usług outsourcingowych prezentują dobre prognozy. 63 proc. badanych firm prognozuje, że przychody w 2011 r. będą wyższe niż w 2010 roku.
Branża chce także przyspieszyć zwiększanie zatrudnienia. W 2010 roku 58 proc. usługodawców stworzyło nowe miejsca pracy. W 2011 roku wolę zatrudniania nowych osób deklaruje już 64 proc.
Według Anny Zawadzkiej z firmy Outsourcing Experts mitem jest wysoka rotacja pracowników w branży outsourcingu. -W prawie połowie ze zbadanych 102 firm w ciągu roku rotacja wyniosła mniej niż 10 proc. – komentuje. Jak jednak zastrzega, ta zasada nie dotyczy telefonicznych centrów obsługi klienta, które należą jednak do usług outsourcingowych wybieranych rzadziej niż np. obsługa informatyczna. —tbo.